stottertherapie

Stottertherapie, wat werkt echt?

Stotteren is een complex probleem. Iedereen die stottert, doet dat op zijn eigen manier en de ernst van het stotteren kan van moment tot moment wisselen. Niet zo gek dus dat er veel verschillende vormen van logopedie, stottertherapie en andere behandelingen bestaan. Veel mensen proberen van alles om van dat vervelende stotteren af te komen. Jij ook?

Bij het McGuire Programma merken we dat de meeste cursisten na veel omzwervingen van de ene stottertherapie naar de andere, uiteindelijk bij ons programma belanden. Terwijl andersom niet vaak voorkomt. Dat sterkt ons in onze opvatting dat je bij McGuire een stottertherapie vindt die écht werkt en uniek is in zijn soort. Elke stottertherapie richt zich op het ‘aan de praat krijgen’ van degene die stottert. De ene doet dat door zich vooral bezig te houden met het spreken en de controle daarvan, de andere focust meer op de acceptatie van het stotteren. Onze stottertherapie pakt beide aspecten aan, en biedt daarmee een krachtige totaalaanpak.

De sport van het spreken

Grondlegger van het McGuire Programma is Dave McGuire, zelf ooit hardnekkig stotteraar. Voor hem is spreken topsport. En in zijn ogen geldt dat niet alleen voor hem, maar voor iedereen die stottert.

stottertherapie nederlandElke topsporter wil winnen. Maar spelen om te winnen is iets heel anders dan spelen om niet te verliezen. Het verschil zit ‘m in de focus. Bij spelen om te winnen let je vooral op jezelf, op je eigen spel en alles waardoor je prestatie verbetert, in plaats van dat je steeds bezig bent om zo goed mogelijk te reageren op wat je tegenstander doet en zo min mogelijk fouten te maken.

Zo ook met stotteren. Het doel van vrijwel elke stottertherapie is om niet meer te stotteren. Hoofddoel van het McGuire Programma is echter welbespraaktheid: kunnen zeggen wat we willen zeggen. Met andere woorden, wij spelen om te winnen. In onze stottertherapie zijn we niet zo bezig met de precieze oorzaken van stotteren en wat ervoor nodig is om niet meer te stotteren. Waar we ons vooral op richten, is datgene waardoor onze spraak verbetert. En dat vraagt om een winnaarsmentaliteit.

Goed presteren in een sport vereist niet alleen fysieke training, ook mentaal moet je sterk in je schoenen staan. Voor een succesvolle stottertherapie geldt precies hetzelfde. Om stotteren in zijn geheel aan te pakken, combineerde Dave McGuire zijn kennis van stotteren, sportpsychologie en gedragsverandering met de goed werkende componenten uit stottertherapieën die hij zelf gevolgd had.

Stottertherapie: op zoek naar blijvend resultaat

Net als velen van ons, heeft Dave McGuire ook van alles gedaan om van zijn stotteren af te komen. Na verschillende vormen van stottertherapie kon hij terecht bij Joseph Sheehan (1918-1983), hoogleraar psychologie en spraakpathologie. Van hem komt een uitspraak die je misschien wel eens gehoord hebt: “Stotteren is alles wat je doet om niet te stotteren”.

In Sheehans stottertherapie stond alles in het teken van zelfacceptatie. Zichzelf accepteren als iemand die stottert, bracht veel verbetering in Daves spreken. Toch ervaarde hij geregeld een terugval. Hij merkte dat als het er echt op aankwam, zijn spraak faalde.

Jaren later, bij een andere stottertherapie, leerde hij een nieuwe manier van ademen aan. De flankademhaling uit de stottertherapie van Del Ferro leverde hem direct een krachtige en vloeiende manier van spreken op. Maar ook bij het toepassen van de methode uit deze stottertherapie liep hij tegen problemen aan.

Bij elke stottertherapie miste Dave McGuire de aandacht voor de langere termijn. Voor blijvend resultaat is meer nodig; stotteren is vaak diepgeworteld en verweven met iemands persoonlijkheid. Je stottert niet alleen, je laat bijvoorbeeld ook wel eens iemand anders voor je spreken. Of je houdt je mond omdat je denkt dat anderen niet zitten te wachten op je trage verhaal. In onze stottertherapie kijken we naar je stotteren, maar bovenal naar jou als persoon. Hoe kijk jij tegen je stotteren aan? Hoe bewust ben jij je van het feit dat je vermijdingsgedrag je stotteren in stand houdt? Hoe ga jij met je angsten om?

Wil je blijvend tevreden zijn over je spraak, dan vereist dat niet alleen een verandering in de manier waarop je spreekt, maar ook in je manieren van denken en doen. Dat vergt lef en tijd. Kortom, het is hard werken. Ook begreep Dave McGuire dat zo’n veranderingsproces beter gaat als je er niet alleen voor staat, dat het helpt als je je gesteund voelt door mensen die in hetzelfde schuitje zitten.

Wat hij voor ogen had, was een stottertherapie die verder gaat dan de gebruikelijke cursussen. Een stottertherapie die effectieve technieken aanreikt om goed uit je woorden te komen, maar waarin je ook aan je zelfvertrouwen werkt. Een stottertherapie, geleid door mensen die uit ervaring spreken, dat is wat hij wilde bereiken.

Zo ontstond in 1994 een geheel nieuwe en unieke stottertherapie, die hij het McGuire Programma noemde. In de loop der jaren ontwikkelde het programma zich verder en verder. Inmiddels is het McGuire Programma in veel landen actief en hebben wereldwijd al vele duizenden cursisten zich ontwikkeld tot sterke, welbespraakte sprekers.

Word sterker dan je stotteren

Stel: je komt naar onze stottertherapie. Hartstikke leuk. Maar wat ga je dan doen?

In onze stottertherapie vind je alles om sterker te worden dan je stotteren:

  • Flankademhaling
  • Spreektechnieken
  • Mentale training (inzicht in stottergedrag, zelfacceptatie, angstreductie)
  • Manieren om je zelfvertrouwen te vergroten
  • Uitgebreid supportnetwerk

stottertherapie-ademhalingAllereerst gaan we aan de slag met het lichamelijke deel: je ademhaling en je spraak. Je gaat voelen dat een flankademhaling je veel lucht en kracht geeft. Dat helpt al enorm bij het spreken.

Daarnaast reiken we je op de eerste dag van de stottertherapie een aantal spreektechnieken aan. Die technieken gebruik je om lastige woorden toch te kunnen zeggen. Gaandeweg krijg je zo weer grip op je spreken.

Na één cursusdag heb je een krachtige ademhaling en kun je gecontroleerd spreken. Dat voelt goed, een wereld van verschil! Geweldig natuurlijk, maar wat we vooral met onze stottertherapie willen bereiken, is dat effect op de lange termijn vasthouden.

Leer presteren onder druk

Nog even over topsport. Wie kent het voorbeeld niet van de gemiste penalty? Er is een beslissend moment in een belangrijke wedstrijd, alle ogen zijn gericht op de penaltynemer, en hij faalt. Om schijnbaar onverklaarbare reden lukt het niet om de bal erin te schieten, terwijl het tijdens de training nog zo gemakkelijk ging.

Dit lijkt op de variatie in ons spreken, vind je niet? Het ene moment spreek je vloeiend en denk je er niet eens bij na. Terwijl je op het andere moment – vaak juist als je probeert om niet te stotteren – volledig blokkeert.

Juist door veel druk te leggen op je spreken, gaat het stroever. Zelf weet je het eigenlijk al: niet willen stotteren helpt je niet verder.

Toch heb je dat je hele stotterende leven gedaan. Waarom eigenlijk? Je wilde niet voor schut staan, je niet ongemakkelijk voelen, je wilde net zo zijn als ieder ander. Zonder stotteren vind je jezelf beter, aantrekkelijker, zelfverzekerder overkomen, noem maar op. Maar kloppen al die redenaties wel? Wij kunnen je van het tegendeel proberen te overtuigen, maar veel beter werkt het als je het zelf ervaart.stotter-therapie

Dat is dus ook wat we in onze stottertherapie gaan doen. Hoe? Door je juist te profileren als iemand die stottert. Het helpt om er open over te zijn. En het helpt om op een gecontroleerde manier te laten horen dat je niet vloeiend spreekt.

Geloof het of niet, maar je zult merken dat er dan niet zo veel overblijft om je zorgen over te maken. De spanning ebt weg, je kunt een gesprek voeren zonder steeds aan stotteren te denken. Spreken is nog nooit zo leuk geweest!

‘Feel the fear and do it anyway’

Met grip op je spreken en een gerust gevoel over hoe je overkomt, durf je nieuwe spreeksituaties aan. Met die durf ga je je grenzen verleggen.

Praatte je altijd zacht en mompelend, dan mag je je nu juist laten horen. Telefoneren spannend? Dan ga je dat een avond lang oefenen. En vond je het altijd eng om vreemden aan te spreken, dan ga je de straat op om juist dat te doen.stottertherapie-volwassenen

Klinkt dit eng? Misschien. Toch is dit dé manier om met je oude gewoontes te breken en meer zelfvertrouwen te krijgen. En weet dat je gedurende dit hele traject wordt bijgestaan door gecertificeerde coaches.

Door je oude gewoonte om niet te willen stotteren te doorbreken, kun je je volledig richten op je nieuwe doel: een sterk spreker worden. Je kunt gaan laten zien wie je echt bent en wat je allemaal in je mars hebt. Waar je je voorheen misschien liet weerhouden door je stotteren, kun je nu alles uit je leven gaan halen.

McGuire: een unieke stottertherapie

Je ziet, we volgen een meerstappenplan. En daarin is het McGuire Programma uniek, geen andere stottertherapie pakt het zo aan. En het McGuire Programma heeft je meer te bieden.

Wie de ambitie heeft, kan zich op kosten van het programma laten opleiden tot coach of cursusinstructeur. Ons programma wordt namelijk geleid door mensen die zelf ook McGuire-cursussen hebben gevolgd.

We zijn geen stottertherapeuten, wél ervaringsdeskundigen. We kennen de vele trucjes en het vermijdingsgedrag waarvan veel nieuwe cursisten gebruikmaken en we begrijpen dat het aanleren van nieuw gedrag tijd vergt. Met al onze ervaringen helpen we elkaar en bouwen we aan een uitgebreid supportnetwerk.

Want het houdt niet op na je eerste cursus. Dan wordt het pas echt leuk. McGuire biedt jou een stottertherapie met levenslang lidmaatschap, zodat je helemaal in je eigen tempo aan de slag kunt. Alleen door te blijven oefenen met je nieuwe adem- en spreektechnieken, slijten ze in. Alleen door te blijven kijken naar jezelf en door jezelf te blijven uitdagen, pak je jouw stotteren bij de bron aan. Alleen zo kun je op langere termijn blijvend resultaat behalen.

Dat doe je allemaal zelf, maar je staat er zeker niet alleen voor. En dat maakt het McGuire Programma zo’n bijzondere stottertherapie. Een ervaring die je leven zal veranderen.

Nieuwsgierig geworden naar McGuire? Bekijk ons cursusaanbod of ga naar het aanmeldformulier.

Aanmelden cursus Aanmelden informatiebijeenkomst Download brochure Stel je vraag